Dagarna :)

6/9:
Idag red dressyr på Fly, hon var riktigt pigg och varje gång jag bara nuddade henne med skänklarna så flög hon iväg och ryckte upp huvudet.  Det var värst i högervarvet så jag tränade ett tag i vänstervarvet för att hon skulle lugna ner sig. När hon hade lugnat sig lite gick jag över till högervarvet och då gick det bättre. Hon var även stel i ryggen... rak som en pinne, men det blev också bättre sedan. Så, när det gick så bra så avslutade jag. Så jag red bara i ungefär 45 min, men jag ville inte fortsätta så att det skulle gå dåligt eller nåt igen. Sedan hoppade jag Micka i paddocken. Det var lite blött och blåsigt så det blev bra omgivningsträning om man säger så.. Hon skötte sig faktiskt riktigt bra och jag avslutade på ett lite högre hinder. Det gick super! När jag hade hoppat en liten stund så red jag dressyr och hon var jättefin. Från den dä utsträckningen i halsen har det nu övergått till ett litet steg närmre en lodrät vinkel och det är jättebra! :)
Sedan red jag Happyland. Jag red ut för att miljöträna honom lite också och jag var nära på att trilla av när han for i väg över ett fält och bockade som en galning. Han stegrade en del också, och skyggade xD Jaja, jag lyckades sitta kvar i alla fall och när vi kom hem fick alla hästarna stå inne och äta mat. Alfred fick vila idag eftersom att jag inte hann med honom innan "stormen" kom och då ville jag inte gå på en promenad med risk att få hästen över mig, vilket jag inte vill!! Haha.
7/9:
Idag red jag dressyr på Fly igen. Hon var i stort sett likadan som igår men hon var mer smidig i ryggen men var fortfarande jättejobbig med skänklarna. Nästan värre. Men jag red på samma sätt som igår och då gick det bättre i slutet. Sedan red jag dressyr på Micka. Hon gick ännu finare än igår och blev lite svettig på halsen :D Hon och Fly fick stå i stallet och mumsa tillsammans med Happyland när jag gick ut med Alfred till manegen. Jag hade med mig: Longerlina, grimma, benskydd, godis i mängder, longerings spö och hjälm. Sedan longerade jag honom lite i grimman. Då använde jag såklart longeringslinan, spöet och benskydden. Sedan fick han lite godis och så släppte jag honom i mangen. Först sprang han runt lite och brallade. Sedan vände han sig mot mig och så ut att undra "Nu då?" Jag smackade på honom i galopp runt banan med hjälp av spöet och så fort han ville stanna eller vända så smackade jag på honom igen. Sedan ställde jag mig framför honom och tvingade honom att vända. Han vände snabbt och fortsatte åt andra hållet. Efter ett tag såg han ite trött ut och han började gå i mindre cirklar och slöt sig på en volt hos mig. Försiktigt flyttade jag mig och han följde efter. Så tillslut galopperade han runt mig på stora mittvolten. Innersta örat var vänt mot mig för att visa att han var koncentrerad på mig. Jag lät honom galoppera en stund till innan jag komenderade trav. Han lyssnade lydigt och travade runt mig som om jag använde longeringslinan. Jag ägnade en liten stund åt att han skulle lära sig att vända på komando, och, lättlärd som han är, så gick det fort och han lydde snabbt. Så han travade skrittade och galopperade runt mig, vände och kom fram till mig. Jag höll på i ca 2 timmar. Jag vet att det är ganska länge men om jag hade avslutat så hade jag fått börja om allt nästa gång. Men han var i alla fall jätteduktig och efter duschade jag av honom svetten och lade på honom ett fleece täcke och ett regntäcke för att han skulle hålla värmen och inte bli förkyld. Han fick också sin mat och verkade glad och nöjd. Då red jag Happyland också. Han var riktigt duktig och lyssnade bra till mina hjälper. På  slutet lade jag fram en bom. Det gick jättebra och då satte jag upp bommen på ena sidan. Först snubblade han över den men när han märkte att den var där så blev han jättepigg och bockade glatt över den. Jag red över den tills han inte hade bockat på tre gånger och då avslutade jag. Han blev också lite svettig, jag torkade honom med handdukar och sedan fick han sin mat. Alla hästar verkade glada och nöjda när jag gav dem kvällsmat och sa godnatt.

2011-09-07 | 20:22:02 | | 3 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» ELLLIINN

45 minuter är ganska normalt!

2011-09-08 // 18:18:54
» Hjerpe Stall

Hej! Nu är det dressyrtävling på hjerpe stall! för mer info klicka in på länken*: http://hjerpestall.blogg.se/2011/september/tavling.html#comment



kramar hjerpe stall

2011-09-08 // 20:14:46
» J

ELLLIINN: Ja, fast jag brukar oftast rida i en timme. :)



Hjerpe stall: Ja! Vad kul! :)

2011-09-08 // 20:57:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback