Blöt, lerig, kall och sur...

Hej! Idag tänkte jag att det fick bli, stora sommar/vår badet :) Alla hästar släpptes ut i sina respektive hagar på morgonen och sedan tog jag in dem en efter en för att bada dem. Jag började med Fly och hon älskar ju att bli badad så jag schamponerade och spolade som skjutton, och blev såklart blöt jag med på kuppen.
När hon var klar satte jag på henne ett fleecetäcke och så fick hon gå i skritten medan jag tog mig an Maybe. Hon gillar det dock inte lika mycket, men stod ändå hyfsat stilla medan jag schamponerade och spolade. Men precis när jag skulle spola av schampot, hörde jag hästgalopp bakom mig och fick se Rascal superglatt komma springande med öronen spetsade. Maybe blev såklart nervös och trampade på slangen. Så jag fick snabbt som skjutton putta bort Maybe från slangen, men var självklart smart nog att rikta strålen mot ansiktet, så jag fick mig en ordentlig dusch när Maybe äntligen flyttade sig... Hon tyckte väl att om hon var tvungen att bli badad så skulle minsann jag göra det också... Haha. Men jag stängde i alla fall av slangen och sprang in i stallet efter grimskaft och havre hink, men det behövdes inte för Rascal kom rusande så fort jag ropade på honom. Dock tyckte han att jag var väldigt läsig där jag kom med ett GRIMSKAFT... Herregud, något så läskigt hade han inte sett förut -.- Så han sprng iväg igen, och jagade upp Fly som började bocka som en galning inne i skritten och gnäggade så högt att jag seriöst trodde att jag skulle få tinnitus (stavning?)
Rascal fortsatte bort mot skogen, tur att det i alla fall inte var stora vägen, men jag fick panik ändå och rusade efter honom. Jag spang runt i skogen och ropade i vad som kändes som hur länge som helst, men fick bara tystnad till svar. Jag började bli riktigt panikslagen nu och tänkte på vad jag skulle säga till ägaren, men just då. Bakom ett träd, hörde jag en mycket nöjd frustning. Så jag gick dit, och gissa vad jag fick se? Jo, Rascal som låg mitt i vårat berömda vattenhinder på terrängbanan och rullade sig. Han var ju såklart jätteblöt och hur smutsig som helst, men verkade väldigt nöjd och glad. Jag lockade försiktigt på honom för att han inte skulle springa iväg igen, men han rullade bara upp på mage och tittade lixom utmanande på mig. Jag visste inte vad jag skulle göra, men tillslut bestämde jag mig för att gå ut till honom. Så jag fick gå ut i superlerigt vatten upp till midjan för att hämta en ännu lerigare häst. Han ville heller inte ställa sig upp, så det krävdes en del skramlande med havrehinken för att han skulle bemöda sig med att resa sig upp och skaka allt det leriga blöta vattnet över hela mig. Ja, jag ska inte ljuga för er och säga att jag var lättad att jag hittade honom. Jag var skitsur, genomblöt och lerig. Underbart en så fin dag som denna, inte sant? -.-
När jag kom tillbaka hade Fly lugnat ner sig, vilket var tur, men när jag kom till framsidan av stallet fann jag Maybe stå mitt i en härva med slang, med benen fastsurrade och med ett frustrerat och lätt panikslaget uttryck i ögonen. Jag kunde inte låta bli att skratta åt henne där hon stod och försökte komma loss.. Haha
Jag var i alla fall tvungen att få bort Rascal, så jag satte honom i boxen där jag hoppades att han inte skulle lyckas rymma. Sen gick jag ut till stackars Maybe igen och försökte trassla upp all slang hon hade runt hovarna, men det var inte lätt. Tillslut hade jag i alla fall lyckats få Maybe ren, så jag ställde även henne i skritten med ett Fleecetäcke.
Sedan gick jag in i stallet igen till Rascal, men när jag gick in i stallet, som ju inte är lika ljus som ute, trodde jag först att han hade rymt igen. Men då såg jag att han stod längst in i boxen och hade rullat sig igen, så han var täckt av nu blöt torv som täckte honom topp till tå.. Jag höll på att dö, seriöst!
Jag tog i alla fall ut honom och duschade hela honom med 5 omgångar schampoo och gnuggade tills jag hade kramp i armarna. Då såg det äntligen ut som om han var vit.
Jag ställde även honom i skritten med ett fleecetäcke, men tog ut Fly därifrån. Hon hade torkat redan.
Hon fick gå in i stallet medan de andra gick i skritten. Sedan gick jag för att kolla hur han hade lyckats ta sig ut ur sin hage. Men jag blev ärligt talat ganska så förvirrad när jag såg att det varken fanns hovavtryck från att ha hoppat ut, eller en öppen grind. Jag undersökte grinden närmre och såg att den var slarvigt stängd, och mindes då att hans ägare sagt att han var en utbrytarkung och att han dessutom hade lärt sig att stänga grinden efter sig. Så då förstod jag hur han hade burit sig åt.
Sen tog jag in Maybe och Rascal från skritten och gav dem mat. Jag orkade seriöst inte rida dem efter mitt lilla äventyr idag..
Outfitsarna i skritten:
Fly:
Maybe:
Rascal:
Och så lilla jag:
Tänk er att springa och leta efter en sånhär buse...
Kram J

2012-06-07 | 23:15:35 | Outfits | 0 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback