Chock

Hej! När jag vaknade och skulle morgonfodra alla hästar idag så möttes jag av en ganska så chockartad syn. Mitt i stallgången står Rascal, med huvudet inne i foderkammaren och mumsar nöjt på en av foderpåsarna. Gissa om jag blev arg. Han verkar i alla fall ha kommit tillrätta här nu eftersom han har börjat rymma.
Har någon ett smart tips på vad man kan ha för lås på dörren för att han inte ska kunna rymma? Just nu har jag surrat fast ett grimskaft men... ja.
I alla fall. Jag red Rascal idag och snacka om att vara pigg! Jag hoppade och ställde upp lite lätta små hinder innan jag gjorde i ordning honom. Först skrittade jag ut och då kändes han som vanligt men så fort jag kom in i manegen blev han jättepigg och spänd som tusan. Jag red fram länge precis så jag gjorde första dagen och nu blev formen finare än då. Dessutom galopperade jag nu, och först var han jättepigg, spänd och tryckte ihop sig, men jag tog det bara lugnt och red på nästan långa tyglar. Efter ett tag verkade han hitta balansen mycket bättre och då kunde jag samla ihop honom till en hyfsad form.
När jag kände mig nöjd med honom började jag så smått hoppa. Vi red bara över bommar till att börja med och det gick jättebra, även om han var pigg. Så då höjde jag upp dem så att de blev ca 30cm och så hoppade vi över dem. Eftersom att det var så lågt så var det ju som upphöjda bommar bara, men han blev jättepigg och försökte kasta sig över de upphöjda bommarna. Jag fortsatte så tills han lugnade sig och tog dem hyfsat lugnt. Då byggde jag upp ett litet hinder på ca 50cm. Och så red jag först över de upphöjda bommarna, sedan ca 5 galoppsprång till hindret. Han blev jättepigg igen och efter bommarna rusade han iväg och tog endast 3 galoppsprång till hindret. Men jag försökte igen, och igen tills han lugnade sig och höjde då hindret. Då gick det väldigt bra och det märks att han har en bra hoppteknik.
Jag avslutade med en liten bana. Så först skulle vi komma på bommarna och på hindret. Sedan snett igenom till en liten oxer och sedan till långsidan och hoppa en liten studs.
Och först gick det bra, han hoppade jättebra på bommarna och hindret, men när jag sedan skulle svänga snett igenom tog han bara bettet och rusade iväg rakt fram. Jag försökte en massa gånger, men han vägrade svänga.
Så jag försökte med att först hoppa bommarna och hindret, sedan gjorde jag halt, kom fram i trav och hoppade oxern och sedan göra halt igen och rida på studsen. Och det funkade faktiskt, så jag gjorde så tills han var väldigt lydig, och då kunde jag galoppera genom hela banan utan att han stack. Det var svårt, men det gick!
Så jag avslutade där eftersom han var så duktig sedan :)
Han blev riktigt svettig och jag spolade av honom efteråt.
Våran outfit:
Jag:
Rascal:
(Jag hade bara schabraket)
Kram J

2012-06-08 | 23:00:40 | Outfits | 1 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» wir

Du kan sätta fast ett till lås längst ner på boxdörren, vid golvet! Tror inte han når den då, och det har funkat på mina busungar ;)

I värsta fall kan man ju ta hänglås, men det är inte så mysigt. Känns verkligen som om man stänger in den....

Iaf, lycka till! :3

2012-06-09 // 10:43:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback