Första ridpasset på Rascal

Hej! Idag red jag för första gången på Rascal. Jag tog det väldigt lugnt för han verkar ha varit ganska så nervös i natt eftersom att han hade sprungit runt en del i boxen och det tog ca en timme attt mocka...
Men jag tänkte att han kanske skulle lugna sig om jag red en stund så jag gjorde i ordning honom och tog ner honom till manegen. Jag vill helstt börja där när första gången.
Jag började med att bara skritta på långa tyglar. Först var han spänd som en stålfjäder och ville helst inte skritta alls, takta verkade mysigare, enligt honom.
Men efter en stund lugnade han ner sig och skrittade på ganska så lugnt. Jag vet inte om han har normalt ganska så kort steg eller om han tog korta steg bara för att han var spänd, men i så fall blir steget något vi får träna på i veckan. Han ska ju hem på Tisdag igen, men jag vet inte om jag kommer få sköta honom något mer. Jag får väl se vad jag tycker om honom...
När han lugnade ner sig ännu mer, efter ca 20 minuter, började jag korta upp tyglarna. Han ryckte upp huvudet direkt, satte sig på tvären och började takta igen. Han verkar inte ha blivit riden i dressyr så mycket...
Men jag tog det bara lugnt och kramade tyglarna och tillslut kunde jag i alla fall ställa honom i båda varven och då och då slappnade han av tillräckligt mycket för att böja på halsen och det kändes som om han då äntligen lyckades få reda på hur han skulle gå med bakbenen. Annars sprätte de mest runt som en höna...
Jag började i alla fall också trava efter ett tag och jag märkte direkt att han måste ha blivit riden fel ganska så länge innan han kom hit... Han tryckte ihop sig och gick med korta, korta steg och kom helt ur balans. Så jag fick länga på tyglarna ordentligt och inte ha någon kontakt med munnen. Länge travade vi så, bara på helt lång tyglar och tillslut vågade han sträcka ut och ner halsen ordentligt. Efter ännu en stund kortade jag långsamt, långsamt upp tyglarna tills jag hade kontakt med munnen och började då krama försiktigt. Först spände han sig men sedan lugnade han sig och blev väldigt mjuk och fin. Tillslut gick han i en helt okej låg och lång form och därifrån saktade jag av till skritt och lyckades behålla formen. Då gav jag honom långa tyglar och skrittade av.
När jag ställde in honom i boxen senare var han mycket lugnare och åt med god aptit.
Våran outfit:
Jag:
Svarta ridbyxor, vitt linne, race safe väst, catago stövlar och charles owen hjälm.
Rascal:
Brun pessoa sadel, brunt pullarträns claridge house, rött scapa hoppschabrak, bruna equi-guard benskydd.
Och så en bild på Rascal:
Kram J

2012-06-06 | 20:18:45 | Outfits | 0 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback