Lillans tur!

Hello!
Jo, fört fick ni läsa om Pix vardag, nu ska ni få läsa om Lillans. 
 
Hej!
Jag heter Marilyn, men jag kallar Lillan till vardags. Jag är ett ungsto, som ägs av R. 
R köpte mig av StallSSI för ett litet tag sedan, och jag trivs jätte bra på Soreca!
Jag går i hagen med min kompis Pix, och jag håller på att lära mig att bära på en sadel/ryttare. 
Vi får oftast gå ute i hagen över natten nu på sommaren, men vissa dagar så ösregnar det, typ 3 dagar i sträck! Då får vi stå inne på natten. Ni ska få höra om min vardag en dag när det har regnat..
Dagen börjar oftast med att R väcker mig genom att tända lampan i stallgången, runt 7 tiden på morgonen, det är jobbigt, jag vill ju sova! Men när R kommer på morgonen så betyder det mat! Och det kan ju inte vara dåligt!
Vå får vårt hö och kraft foder jag och Pix, sedan kan vi lugnt stå och mumsa, utan att något stör oss. 
Jag tror att R åker hem när hon har gett oss maten, och vid 09.30 släpper hon ut oss i hagen, fast innan vi får gå ut så sätter hon på oss regntäckerna (om det regnar)
Mitt regntäcke är mörkgrönt, och Pixs är beiget. 
Pix gillar inte regn, men jag älskar det!
Eller ja, älskar det är väl lkanske att ta i, men jag bryr mig inte så mycket. Oftast springer jag runt ett tag när jag kommit ut i hagen innan jag börjar beta. 
 
Under tiden mockar R, och fixar maten. Jag tycker att det är roligt att vara ut ei hagen, Pix är snäll, och på andra sidan stallet står ju Fly, Js häst! Henna kan man också prata med, fast jag ser henne inte, stallet är ju i vägen..
 
Runt 12 tiden kommer R ut och hämtar mig i hagen, jag brukar ofta busa och låter henne inte fånga mig, jag travar runt och tycker att det är jätte roligt att reta R!
Fast efter ett tag tröttnar jag, och låter henne fånga mig. 
Väl inna i stallet ställer hon ofta upp mig i spolspiltan. 
Jag brukar gå lite framåt för att se hur långt jag kan gå, men grimskaften stoppar mig. 
Sedan borstar R av mig, det tycker jag är jätte skönt! Det är som massage. 
Hon reder ut man och svans, och så kratsar hon mina hovar. 
När hon är klar med det så hämtar hon mina benskydd, jag behöver dem. För R säger att jag slår i mina ben, och annars kan jag skada mig, så det är väl kanske bra med benskydd då. 
 
När hon lagt på ett schabrak på min rygg, så hämtar hon sadeln, den var jag rädd för först. Men nu har jag lärt mig att den inte är farlig. Fast jag spänner mig ändå ibland när hon ska lägga på den, men det brukar gå bra ändå. 
Tränset är inga problem, det lärde jag mig för länge sedan!
 
När hon är klar brukar hon då ta in mig i manegen, där blir vi inte blöta av regnet. 
Hon leder runt mig ett tag, och sitter sedan upp, hon är alltid mycket försiktig, och tar det lugnt så att jag inte ska bli rädd. Och i början hoppade jag bara iväg, men nu går det bra. 
Sedan skrittar vi en bra stund, vi övar på att stanna, starta och svänga, jag börjar bli riktigt bra på det!
I slutet brukar vi trava en stund, i början sa R att min trav var för snabb och flängig, men nu har den blivit riktigt bra!
Sedan hoppar hon av mig, och leder runt mig så att jag får sträcka på halsen. 
 
Ja, då var vi klara, in i stallet igen, och så sadlar hon av mig och tar av alla saker. 
Efter det borstar hon av mig igen, och lägger på mig mitt regntäcke. Och så släpper hon ut mig med Pix i hagen igen!
Så, som jag sa, jag trivs här på Soreca!
 
/Lillan

2012-06-29 | 09:00:00 | R's inlägg | 2 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» zafirgården

Ville bara säga att nu så är det dags att bestämma vilken ras Zafirgården ska avla på. Omröstningen finns på min hemsida på första sidan (Start sidan)! :)
Och här kommer HTML / Omröstningen! ;)

<!-- Poll Code Start -->

<!-- Poll Code End -->

2012-06-29 // 14:12:26
» zafirgården

Det blev fel kod, sorry. Gå in på www.zafirgarden.weebly.com istället så hittar ni den där!

2012-06-29 // 14:14:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback