Queens första träning

Idag började jag träna med Queen för första gången. Jag tog hjälp av en text på google om NH träning då jag vill att Queen ska lita på mig fullständigt och därigen ska vara lätt att rida in och kunna lita på andra människor med.
I alla fall började jag med den första träningen ur "De 7 lekarna" som heter vänskapsleken.
Queen svarade mycket positivt på denna och var lugn när jag strök med bl.a. plastpåsar, borstar, grimskaft, burkar o.s.v. Även med spö faktiskt, vilket visade sig fungera super!
Det var kul och när jag avslutade med att stryka med handen istället så stod hon slappnade av helt!
Därefter gick jag ifrån "De 7 lekarna" och började med lätta men ändå lite mer komplicerade övningar.
Jag började med att ställa ut lite tittiga saker, som lite fladdriga plastpåsar, stolar med lite skräp på en cykel och lite annat som man kan träffa på ute i naturen eller vart det nu är man rider.
Sist fanns en transport vi skulle gå in i.
De första hindren gick bra, men när vi kom till plastpåsarna (som fladdrade ganska ordentligt i vinden) blev hon väl inte överförtjust. Först försökte jag gå förbi dem som om ingenting. Men det kunde hon inte gå med på. Så jag beslöt att öva så som Tobbe Larsson gör. Jag tog fram ett spö som jag försiktigt petade på henne med, vi flyttde oss lite i sidled och allt möjligt tills hon koncentrerade sig på mig. Eftersom jag gjorde vänskapsleken med henne förut så var hon inte rädd för spöet.
När hon var helt koncentrerad på mig så kunde jag gå förbi den och hon fick beröm! Sedan gick vi in utan problem och backade ut utan problem vilket var kul! Sedan gick vi förbi hindren några gånger igen och tillslut tittade hon inte ens på plastpåsarna. Toppen!
Jag blev verkligen nöjd med dagens träning och jag hoppas att det ska gå bra att rida in henne! Jag har märkt att hon har ett sjukt fint steg, så hon kanske är en bra dressyrhäst. Men hoppningen är nog också bra... Förhoppningsvis.
Jaja, det får tiden utvisa!
Jag:
Kram J

2012-03-10 | 22:54:02 | Outfits | 0 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback