Vila

Hej hopp! Idag fick Humlan vila, hon fick dock gå i skritten en stund med Fly och det kändes bra att hon i alla fall fick röra på sig!
Jag tänkte bara på detta när Erna blev så svettig. Jag vill ju inte att hon ska bli förskyld, men vill heller inte klippa henne, hon är ju islandshäst och borde enligt mig få känna sig lite som en vild sådan på Island, så kom jag plötsligt på att det ju finns värmelampor för hästar! Vi hade en sådan på ett stall jag stod på för länge sedan och det är ju jättebra för att få hästarna att torka fortare eller hålla sig varma!
Jag blev jättepepp! Vad tycker ni? Är en värmelampa bra/dåligt. Argumentera! Kan det vara dåligt? Hur i så fall? Snälla säg till, jag vill inte att det ska bli ett impulsköp isf...

Vem vill inte ha en sådanhär:?


2012-10-04 | 22:41:23 | J's inlägg | 3 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» Zafirgården

Det om något är onaturligt för hästar och kan dessutom om man har otur skada hästens hud och ge sjukdomar som hudcancer. Min förra islandshäst svampade jag av och la dubbla täcken på. Hon föll sig varm, torkade och blev av med svettlukten.

Svar: Visst är det onaturligt, men det är väl sadlar, schabrak, träns och ridning också? De är byggda att leva i frihet.Däremot ger det inte hudcancer och så, det är i så fall människosolarium du tänker på, de använcer sig av UV(ultravioletta) strålar (det är de som ger hudcancer) eftersom att människokroppen behöver UV strålar, men begränsat. I ett hästsolarium är det ju bara värmen man vill åt och då avänder man sig av IR(Infraröda) strålar som man behöver mer.
Värmelampor till griskultingar fungerar på samma vis, de värmer bara. Man vill ju inte precis att hästarna ska bli solbrända. Inte heller vill man väl att griskultingarna ska få cancer... Så detta är bara till för att användas på blöta hästar, innan och efter träning för att öka blodcirkulationen och borde vara utmärkt att torka eller bara värma upp innan träning eller hjälpa till på stela hästar o.s.v.
Överallt där jag läser har det inte framkommit att det ska vara farligt, läs exempelvis här: http://myrby.eu/group.asp?group=134

och här: http://www.bukefalos.com/f/printthread.php?t=584615&pp=30&page=1

Kram J
soreca.blogg.se

2012-10-05 // 18:37:37
» zafirgården

Jag läste det i en tidning för något år sedan så vet ju inte jätte mycket om det men tänkte det var lika bra att säga.

Svar: "Hästsolarium är egentligen en stor "röd lampa" som utsprider infrarött ljus (IR), en form av varma strålar. IR blandas oftast ihop med ultraviolet strålarna (UV) vilka är ansvariga för solfärg. Hästen kan varken få färg eller solbränna under ett IR solarium.
Alla levande varelser behöver både IR- och UV-strålar. Vårt behov av UV-strålar är begränsat medan IR eller "värme" behovet, är mer väsentligt för kroppen. Infraröda strålarna ökar blodcirkulationen och dessutom hjälper musklerna att upp ta blodsockret mycket snabbare. Hästen återhämta sig väsentligt snabbare efter en hård träning.

Positiva effekter:

•Uppvärmning av musklerna före arbetet
•Snabbare avslappning av musklerna efter arbetet
•Snabbare torkning efter träning eller efter tvättning (för att undvika förkylning och behålla glansen av pälsen)"
Detta är det jag har hittat om det, har inte hittat något dåligt om det, förutom att de i tyskland använde hästsolarium istället för att låta hästarna gå ute om dagarna. Det får ju användas på ett smart sätt.

Kram J
soreca.blogg.se

2012-10-06 // 11:02:11
» Zafirgården

Lycka till i alla fall. Vad du än väljer.

Svar: Tackar :)
Kram J
soreca.blogg.se

2012-10-06 // 19:58:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback