Kallt...

Hej! Jag har haft fullt upp... med vad? Ja ni kan nog gissa, skolan... Jättejobbig vecka verkligen men nu är det avklarat och vi har resten av veckan ledigt förutom imorgon då det är kortis skoldag! :) 
Jag har i alla fall ridit mina ponnypluttar under tiden jag varit borta, och kan bara sammanfatta med att Humlans galoppfattningar blivit bättre, vi har hoppat lite mer och nu är det bara att fortsätta träna lite. 
Fly har vi tränat lite inom hoppningen för att vara redo inför EM. Det kändes dock så ruggigt att det inte blev mycket med det, men Fly var duktig som vanligt.
Idag blev det ett ganska så kort pass på Fly i manegen. Det regnade och var riktigt kallt. inget superväder enligt min mening. Man kan ju komma till manegen via stallet, så man behöver inte gå ut och bli blöt, det tycker jag är bra, men det är ändå kallt och man hör regnet på taket, det gör mig alltid dyster, man borde ha bomull på taket eller nåt så att det inte hörs när det regnar.. Haha, hur hade det sett ut? xD
Humlan fick sig ett litet frihetsdressyrpass och vi tränade på inkallning och lite jage och lite så. Det gick inte alls bra, inte som när jag och Fly gör det, hon älskar det medan Humlan inte riktigt verkade förstå vad hon skulle göra. Hon stod mest stilla och det var bara när jag lockade med moroten tillräckligt nära nosen som hon kom, annars var hon mest intresserad av att rulla sig. Det känns verkligen som om hästen är tacksam över att man borstar och gör i ordning den så noga, det första de gör är ju att rulla sig, kan det verkligen vara skönt att bli alldeles smutsig och äcklig. 
Jaja, nog pratat. 
Tränar ni mycket frihetsdressyr? Hur gör ni det i så fall? :)
Hur gärna vill man borsta denna hästen lixom, efter att ha varit superren dagen innan, sekunden innan... 
(OBS Egentagen bild) (Hästen SKA vara vit...)
Kram J

2012-09-26 | 21:54:25 | J's inlägg | 4 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» LuftLycka

Tack!! Det går jättebra!

2012-09-27 // 07:16:29
» LuftLycka

Gör du? Jag älskar när det smattrar på taket av regn! De är ju så mysigt!;-)

Svar: Hihi, jag gillar det bara när jag är hemma. Då är man glad att inte vara ute i det. På manegetaket tycker jag bara att det känns ruggigt och kallt. Det är mysigare när man är hemma i värmen :)Haha, inte för att jag bryr mig, jag är ute i regnet jämt ändå...

Kram J
soreca.blogg.se

2012-09-27 // 07:29:51
» F på Rosendhal

Tycker också det är jättemysigt att höra regnet.
Angående frihetsdressyren. Hade en uppfödning förut och då var det många unga hästar som tyckte jag var rättså korkad i början då jag sprang runt. Men alla lärde sig efter ett tag. De första gångerna är ju alltid svårast men här kommer några grejer som funkade jättebra för mig efter ett tag. först när de kom in brukade de få springa och busa lite. Sedan fångade jag in dom med grimskaft. Ledde runt koner osv. Höll alltid väldigt löst i grimmskaftet! efter ett par grr brukade jag ta av grimmskaftet och gå runt konerna, på volter osv utan grimmskaft. Hästen följer då oftast med sin ägare runt. sedan tog man av grimman och gjorde samma sak. Sedan kunde man, om hästen gick med på det där innan, släppa hästen lös. När man kallade in den ropade man dens namn (som i hagen ungefär) och gick mot den. Om hästen vände uppmärksamheten mot mig då backade jag. Om det gått utmärkt med konerna och hästen inte brukar vara svårfångad i hagen brukar den då komma in på första eller andra försöket. (man kan också smacka lite) Det var väl första delen. Andra blir att lära hästen enkla grejer. Konster. Om tex humlan gillar att rulla sig, gör ett vist komando (med kroppen och rösten) och ge godbit när hon rullar sig. Osv sedan med de andra konsterna. En så simpel sak som rulla kan vara jättehäftigt på tex en föreställning.
(ibland hjälper det lite att ha med en äldre häst som kan rejorna, men inte alltid! Vissa hästar fokuserar då bara på att busa och leka med den hästen)
Ja det var en lång komentar, hoppas du får nytta av den!

Kramisar F på Rosendhal

Svar: Haha, jo, ibland kan det väl vara mysigt, men jag tycker att det är mysigt när man är hemma och kan slappna av och vara glad över att inte vara ute i regnet, det är ju så mörkt utanför och känns så ruggigt och kallt när man hör det mot manege taket.Haha, ja, man tackar för tipsen. Dock skulle jag nog inte vilja uppmuntra rullning och frihetsdressyren är bara något jag gör på fritiden om man säger så, jag vill inte uppträda... <3
Dock var det ju ett bra tips det där med när man leder hästen :)

Kram J
soreca.blogg.se

2012-09-27 // 13:38:26
» F på Rosendhal

Menade inte att du skulle uppträda heller :) Och du behöver inte se rullningen=smutsih häst heller. Tog det där med uppträdanet som ett exempel bara. Att hästen rullar på komando kan ju vara jättehäftigt på en föreställning. Andra saker med såklart men to rullningen eftrsom hon gjorde det och utan att hästen gör det kan det vara svårt att lära. Ville bara säga det så det inte missuppfattas. :)
Kram F igen :)

Svar: Haha, nejdå. Inget emot dig! Jag missuppfattade inte<33 :)Självklart kan det vara jättecoolt att kunna, menade bara att jag förmodligen inte har tid att lära in sånt och så<33 :) Kanske på Fly :)

Kram J
soreca.blogg.se

2012-09-27 // 17:06:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback