Outfit Tips!

Just de, nu ska jag (R) ha lite "outfit tips" med er. Jo, vi på Soreca började ju lägga in lite outfits, efter era förslag. Och nu ska jag ge er lite tips på vad som passar ihop. Och vad som INTE passar ihop. Ridning är ingen mode sak. Men visst är det kul när man själv och hästens utrustning matchar lite extra? ;)
Jo, som ni vet så matchar vi på Soreca väldigt mycket. Jag ska börja med en stor grej som jag inte tycker om.
Svart sadel
OCH
Brunt Schabrak
Nu är de så, att både Svarta sadlar och bruna schabrak är JÄTTE SNYGGA! Men tillsammans.... Nja.. Jag tycker inte att brunt schabrak passar ihop med en svart sadel. Tyvärr. Men, bara för att jag säger de, så betyder inte de att ni INTE ska använda bruna schabrak och svarta sadlar. Kom ihåg, det här är bara tips.
Så, de är nog dagens "NO NO"
Men, nu ska jag visa er en sak som jag tycker matchar jätte bra!
VITA SAKER!

Vitt passar jätte bra med i stort sätt allt. Bruna sadlar, svarta sadlar, blåa träns. Ja, allt! Så, om du inte vet vilken s.k "färg" du ska ha på din outfit. ta vitt. Och nej, vitt är ingen tävlings färg. Eller ja, klart att de är fint att tävla med. Men jag har de när jag tränar med!
-----------------------------------------------
Nu ska ni få höra lite om mina åsikter om olika BETT!
Här är ett Dubble Duch Mounth Gag. Vilket, som jag ser de. Inte är ok att ha på hästar. Jag menar, allvarligt? Hur många har ni sett som har ridit med detta? Ingen! Vilket är bra. För ett sådant bett har man bara inte på hästar.
Sedan har vi Pessoa. Alla säger alltid "Pessoa är inte bra!". Och jag kan halvt hålla med er, Pessoa är kanske inte de bästa bettet. Men om en duktig (Och ag menar DUKTIG) ryttare anser att hästen behöver de, och använder de bra. Då kan man ha de, jag menar. Om de var farligt för hästen, skulle de då vara lagligt?Nej, knappast!
Jag hittade en väldigt bra sak om pessoa. Som funkar i vissa läger " En erfaren ryttare ska inte behöva Pessoa, men en oerfaren ska definitivt inte använda det."
Nu kommer tredje bettet för idag, vilket också är mitt favo bett, NOVA BETTET! De här är ett typ av gummi bett, som man ska ha på hästar och ponnyer som är känsliga, men kanske lite starka i munnen, de här skadar inte munnen på hästen. Men de är ändå ett bett.
--------------------------------------------------
Så, de var allt för mig, vi hörs, kommer säkert ett till inlägg ikväll!
Love yá!
/R

2011-09-02 | 19:59:21 | | 9 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» Hjerpe Stall

Snyggt!

2011-09-02 // 20:49:55
» J

Jag står kvar vid min åsikt om att jag inte gillar pessoabett. Jag vet en häst som inte går att longera med inspänningstyglar eller ridas med inspänningstyglar för att när pessoabetten vrids om så trycker det på nacken. Vissa hästar klarar det men andra får både panik och mycket ont om dem stretar emot. Dessutom sliter det väldigt på tänderna. Eftersom att det vrids om så "gräver" dem ett litet "grop" i tänderna där det ligger. Det kanske inte märks direkt men när man väl har ute sin tandläkare och han klagar på det så är det ju inte så bra. Om man nu måste ha pessoabett så tycker jag att man ska använda det när man VERKLIGEN behöver det. Exempelvis hoppning/uteritt då många hästar blir starka då. Man kan använda annat bett när man rider dressyr i manege eller i paddock. De flesta hästar är lite lugnare då. Jag tycker i så fall att man ska använda stångbett eller så. Får jag lägga upp ett inlägg om vad jag anser om olika bett och så vidare?

Jättebra det där med vitt! Vitt kan man ha till allt! Det kan ju vara lite tråkigt att ha på vissa vita hästar eftersom att det alltid ser ut som om hästen är smutsig jämfört med det väldigt vita schabraket. Men om man har en fin kant på schabraket så brukar det vara fint! :D

Kram J

2011-09-02 // 21:35:30
» Mirraaaaa

jag tycker inte pessoa spelar roll.

det är bara lliiiiitttte skarpare än de andra och det SKA användas på starka hästar som drar iväg, det är inget fel på de!

2011-09-03 // 10:22:25
» Dimsdale

Jag håller med dig R :) Pessoa ska absolut inte användas av oefarna ryttare, men de erfarna sk inte behöva det särskilt mycket. Men om hästen absolut är så stark att det knappt går att hålla kvar den så kan man använda det, men då är det bara erfarna som sagt som får använda det :) Bra skrivet!

2011-09-03 // 10:51:49
» stalltinkerbell

Jag håller också med dig, J. Oerfarna ska ALDRIG använda pessoa, det kan ju faktiskt skada hästen. Och erfarna bör ju inte behöva pessoa. Men riktigt, riktigt starka hästar kan behöva det, jag har varit med omen sådan häst(jag red honom inte själv)Han drog iväg hela tiden och brydde sig inte om vad man gjorde... I sådana fall kan pessoa vara bra

2011-09-03 // 11:35:48
» stalltinkerbell

Jag menar att jag håller med R xP

2011-09-03 // 11:36:43
» Hjerpe Stall

Hoppas ingen missupfatta min kommentar, jag mena att den vita outfiten var snygg :)



Jag håller med er om pessoa...

2011-09-03 // 11:37:50
» ELLLIINN

håller med...

2011-09-03 // 18:03:18
» Fanny

Pessoa utan kedja är som ett vanligt bett fast en aning starkare. Det har hävstångs effekt med kedja, utan är ingen idé. Har själv ett pessoa till kallblodet jag rider, han går lika bra på pessoa som han går på andra bett som är lite starkare. Detta är en meningslös diskussion egentligen. Just sayin'

2011-12-31 // 13:53:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback