Bara på marken

Hej! Idag var en dag på marken. Dock var det lite ofrivilligt också... haha! Jag började med att göra lite frihetsdressyr med Erna. Vi fortsatte med de övningarna som vi har gjort förut. Jag försöker få henne att få mer förtroende för mig o.s.v. Jag började i alla fall med att löslongera henne ett tag tills hon var riktigt duktig och lyssnade på mina kommandon jättebra! Därefter gjorde vi lite "följa john" vilket hon vid det här laget kan som handen i handsken! Det är bara att springa efter så får man godis! Haha.
Sedan provade jag på lite nytt. Jag hade med mig lite olika spön, borstar, sopkvastar, plastpåsar och lite annat. Hon är inte den rädda typen så det var lite spännande att få se hur hon reagerade. Jag har henne lös hela tiden så att hon kan ta sig därifrån om hon känner att hon behöver det. Så började jag i alla fall med en borste. Den var ju självklart inga problem, den blir hon ju borstad med varje dag! Så jag borstade igenom henne lite. Hon verkade tycka att jag var väldigt konstig men hon stod kvar! Sedan tog jag ett kort hoppspö, ett längre dressyrspö och tillslut ett långt longeringsspö och störk henne över hela kroppen och det var heller inga problem, jag viftade med spöna lite också och hon reagerade inte föränn jag hade longeringsspöet för det lät så mycket, då flyttade hon baken lite längre bort men stannade ändå kvar hos mig. Det kändes verkligen bra för om hon inte hade litat på mig så hade hon inte stannat hos mig när hon blivit rädd. 
Plastpåsarna över hela kroppen var inte heller något problem så då var det dags för den sista och farligaste saken. Sopborsten. Först lät jag henne lukta på den och då var det ju inga problem, hon hade ju sett den så förut. När jag dock höjde kvasten blev hon jätterädd. Hela kroppen sjönk ihop och hon galopperade bort från mig en liten bit. Hon stannade bakom mig och jag vände mig inte om mot henne för att inte skrämma henne mer. Efter ungefär fem minuter utan att någon av oss hade rört sig kände jag plötsligt en blåsning i nacken och så kom den nyfikna lilla Erna fram och luktade på borsten som stod rätt upp i min hand. Erna buffade lite på mig, vilket fick kvasten att vaja lite, och hon tryckte sig mot mig! Det kändes helt otroligt att hon redan litar så pass mycket på mig! Jag fick stryka borsten över hela henne även om hon sänkte ryggen och darrade och när jag tog bort borsten var hon helt svettig och ruskade då våldsamt på sig. Riktigt duktig flicka idag, så när det var klart skrittade vi runt lite och sedan gick vi tillbaka till boxen där jag stretchade henne lite. 
Fly's ridpass blev allt annat än duktigt och lugnt. Vi skulle skritta lite i manegen och till en början gick det bra men så gnäggade Erna utanför och Fly for iväg och bockade och hoppade och jag som var totalt oförberedd och satt med långa tyglar, for av och Fly bockade och for runt i manegen riktigt länge utan att jag fick tag på henne. Jag blev riktigt rädd! Jag undersökte hennes ben, och... Det var varmt och svullet. 
Det känns verkligen som att allt arbete har varit förgäves. Jag tog av henne grejorna och satte mig med henne i spolspiltan i 20 min och spolade med kallt vatten. (Det är det längsta som är bra att spola på benet, annars kan det bli FÖR kallt...) Efter det hade svullnaden gått ner och hon haltade inte. Hon var lite varm dock... Jag satte på henne liniment och nattbandage och så får veterinären komma imorgon. Så kvällen spenderades att linda häst och oroa sig istället för att mysa och vara glad. 
Jag tror inte att det riktigt är sant. Skadan har gått upp igen! Det känns verkligen inte som att vi är redo tills Julklappshoppningen i december... :(
Gammal bild på Fly<3

Kram J

2012-11-19 | 20:35:10 | J's inlägg | 1 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» LuftLycka

Ånej! Stackars dig och Fly:-( vilken buse men ändå synd att kanske skadan gick upp:-(
Lycka till! Hoppas att ni får vara med på Julklpappshoppningen!:-D

Kram O<3

Svar: Ja! Det hoppas jag verkligen med! Tack för stödet! <33
Kram J
soreca.blogg.se

2012-11-19 // 21:08:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback