Strutta runt omkring

Hej! Idag gjorde jag lite frihetsdressyr på lilla Erna. Haha, hon är ett riktigt proffs på det. Hon lärde sig i ljusets hastighet och det var riktigt roligt att jobba med henne från marken. Bra mycket roligare än Fly och Humlan faktiskt :)
Jag började med att släppa henne i manegen för att göra lite löslongering. Först ville hon inte gå ifrån mig, hon tyckte att det var mycket mysigare att stå inne i mitten och mysa. Jag drev ut henne med endast kroppspråk och röst. Jag hade spöet med mig, men trivs mycket bättre utan det. Erna lyssnade dock riktigt bra på det och det kändes bra! 
När hon väl hade kommit bort ifrån mig ville hon inte komma nära igen. Haha, hon sprang in i ett hörn och när jag sprang dit och smackade, ställde hon sig i nästa hörn. Efter lite om och men, började jhon förstå vad jag menade. Hon började tölta runt omkring mig på en stor volt. Det var ganska så jobbigt att springa efter henne när hon gick på en så stor volt. Men hon gick på en allt mindre volt och tillslut vad den helt perfekt. Jag fick lite problem med att hålla henne där, men när hon väl förstod, gick hon på en lagom stor volt runt mig. 
Då började jag med att få henne att öka och minska takten. Först sprang hon bara på en större volt när jag smackade, men då gjorde jag små rörelser för att inbjuda henne att komma närmre och backade samtidigt. 
Jag måste skryta med att jag blev riktigt stolt när hon faktiskt förstod direkt och kom närmre. När jag sedan smackade igen, gick hon på en större volt, men ökade inte. Då kallade jag in henne igen och "bannade" henne lite. Jag vet inte om hon förstod, men hon ökade i alla fall takten när jag smackade nästa gång och jag fick henne att börja galoppera. Dock bara ett varv, men det var nog. 
När jag kände mig nöjd med det fick jag henne att bromsa till tölt igen genom att vända mig lite med sidan till, bara en liten vridning, tittade ner på hennes bog och gjorde ljud för att få henne att sakta ner. Detta förstod hon väldigt snabbt och saktade av till tölt, en enklare gångart för henne. 
Då övade jag på att öka och minska volten, det var väldigt roligt för hon ökade och minskade direkt när jag ville. 
Så därför började jag med det svåraste av allt. Jag ställde mig lite framför henne, höjde armarna lite och sa högt och bestämt "Vänd." 
Erna stannade till och verkade inte veta riktigt vad hon skulle ta sig till. Jag gick närmre och upprepade "Vänd." Igen, och denna gången vände hon lite och skrittade iväg från mig. Jag berömde genast genom rösten, men också genom att gå in till mitten och smacka på henne att börja tölta igen. Hon var jätteduktig!
Vi tränade ännu en gång på att öka och minska både volt och takt. Tillslut lärde hon sig vad jag menade när jag smackade och ställde mig lite bakom henne, samt tittade på huvudet. Det betyder öka takten. När jag ställde mig lite framför henne och gjorde "ptroo" ljud, samt tittade på bogen. Det betyder minska takten. När jag gick lite mot henne, tittade på huvudet och gjorde "ivägschasande" rörelser med händerna. Det betyder större volt. När jag backade lite, såg henne på bogen och gjorde "kom-hit" rörelser med händerna. Det betyder mindre volt.
Haha, ni kanske inte förstår, men det gjorde i alla fall hon, så jag nöjde mig med henne där och gick tillbaka till stallet igen. Hon var så duktig!! :)
Kram J

2012-11-03 | 00:01:43 | J's inlägg | 1 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» LuftLycka

Vad fin! Hon verkar ha ett jättefint temperament eller så! Glad och pigg! Söt! ❤❤❤❤

Kram O

Svar: Haha, ja hon är jättego <3 Tack<33
Kram J
soreca.blogg.se

2012-11-03 // 08:10:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback