Micka är såå smart!!!

Hejsan! :D
---------------------------------
Den 26/8
Idag red jag Fly först! Jag red ett ordentligt dressyrpass i manegen och hon blev jättetrött! Hon fick verkligen arbeta ordentligt idag för hon har bara gått runt och slöat och jag har inte orkat rätta till det. Men nu får det bli ändrig på det!!! :D <3 Det gick i alla fall super och sedan red jag Micka. Vi gjorde dem vanliga sakerna i paddocken. D.v.s. skritta, trava, svänga, bromsa och allt det där. Vi höll på ganska så länge och tillslut började hon till och med "ställa sig" lite i när vi svängde och så. Hon kommer nog att bli en häst som söker sig lätt ner i form. Hon sänkte gärna huvudet och arbetade lite mer med ryggen och det tyder på att hon börjar slappna av när vi rider henne :D Underbart! Ett stort steg framåt. Det betyder också att hon är redo för svårare övingar <3  :D Sedan longerade Alice i galopp och sedan tog vi av longerlinan men fortsatte på volten runt Alice. Sedan svängde jag rakt fram och fortsatte på spåret. Micka blev lite förvirrad men hon har vant sig vi att vi pratar med henne när hon gör rätt så hon litade på mig när jag berömde henne och fortsatte, lite tveksamt men hon fortsatte ändå. Vi galopperade ett varv på spåret och saktade sedan av till skritt, vilket gick väldigt bra! :D Sedan bytte vi varv, jag använde mer skänklar när jag styrde nu och hon trodde först att hon skulle öka men efter att ha tränat lite, med mycket beröm o.s.v. Så fattade hon att dem var hjälpmedel till annat än att öka farten. Hon började sänka huvudet lite nu också och vi började plocka in henne så att hon jobbade i lång och låg form. Och hon lyssnade  faktiskt med att ha kvar huvudet nere och jobba med ryggen. UNDERBART! Riktigt smart och lättlärd häst! Inte för att hon gick i form och så men hon accepterade tygelns stöd och höll kvar huvudet avslappnat och i rätt position för att gå i långoch låg form lite längre fram! :D Och det lär inte bli så svårt att komma till om det är Micka man arbetar med. :D Sedan galopperade jag i andra varvet med och denna gången 2 varv på fyrkanten och avsluta med en volt. Den blev ca 15 m i diameter :)  Sedan saktade jag av efter en långsida till och hon saktade lydigt av. Jag gjorde halt från trav och det tog en liten stund för henne att fatta att hon skulle stanna eftersom att jag använde mig av skänklar för att hon skulle sakta av på rätt sätt men det gick tillslut och då avslutade jag där. Hon fick beröm och godis och sedan fick hon lite betfor. Fly och Micka fick stå inne resten av dagen nu för det regnade och ingen av dem verkade särskilt pigg på att gå ut :/ Dem var dessutom båda svettiga efter dagens pass! När jag tog in Happyland för att rida så såg jag att han verkligen var jättefrusen av regnet så han fick låna ett fleecetäcke av Fly (det var lite litet men det gick ändå...) Så jag kunde inte rida honom direkt eftersom att han frös så, så han fick lite hö att tugga på för att bli varm.(Det gör att dem kommer igång med magen och blir varmare.)
Så jag höll en lektion för Sagas medryttare på Saga. Dem hoppade och Saga har inte hoppat på jättelänge så hon var jättepigg!! Hon hoppade alldeles för tidigt på alla hinder och det gjorde att Sagas medryttare inte riktigt hann med och hon kom i obalans över varje hinder... xD Saga var till och med på väg att krascha in i hindret en gång men hon lyckades komma över utan några skador fast hon rev hela hindret med både framben och bakben. Efter det sa vi till henne på skarpen och hon fick komma i trav mot alla hinder. Då gick det bättre! :D
Sedan gjorde jag i ordning Happyland och bad Alice hjälpa mig. Hon var med medan jag travade, skrittade, svängde och allt det där. Sedan longerade hon mig i galopp. Det var allt. Han bråkar fortfarande lite så vi får fortsätta träna på det! Ett tag till tills han lugnar sig. Jag har även märkt att han är ganska så rastlös så jag har bestämt mig för att släppa honom i en större gräshage där han kanske kan göra av med lite överskottsenergi. Fast inte idag, alla hästar (utom skäckla då...) får stå inne resten av dagen och natten <3. Sedan såg jag på när Alice hoppade Samira. Dem är verkliigen jätteduktiga!! :D Alice hoppade en bana på 120cm och det tar Samira som ingenting.. (Hon är storhäst)
Den ska tävla rätt mycket denna terminen så vi får hoppas på framgång!! ;D
----------------------------------------
Den 27/8
Idag hoppade jag Fly. Hon var jättemjuk från gårdagens ridapass! :D Vi gjorde lite styrketräning med studsar och travhinder o.s.v. Fly var superduktig! Det går verkligen bra med henne nu :)
Happyland fick exakt samma träning som igår och det går bara bättre och bättre. Efter ridpasset så släppte jag honom i sin gräshage. Han sprang en del och jag var rädd att han skulle halka och skada sig. Han halkade till en gång så det kan hända att han sträckte sig men annars gick det bra. Jag tänkte försöka kolla ifall han sträckte sig men han ville inte bli fångad så jag tänkte att han skulle få njuta av sin frihet idag så kunde jag rida och se hur han kändes imorgon.Att sträcka sig är ju inget faligt så han kanske skulle kunna vila i en dag eller 2 isåfall <3
Jag ledde henne bara på en promenad i skogen bort till terrängbanan och "hoppade" över några hinder. D.v.s. jag sprang före och hoppade över hindret och hon följde glatt efter. Vi tog bara dem allra lägsta hindren över lite stockar och även upp och ned på en låg bank. Det gick super, Micka litade på mig och följde troget och glatt efter. Sedan gick jag hem. Jag förtsod att hon måste ha fått träningsvärk från gårdagens ridpass så det var därför jag inte red idag. Jag har själv lite träningsvärk xD :) <3
Saga fick vila idag för medryttaren var sjuk. Jag har inte tid att ta hand om henne idag <3 :(

2011-08-28 | 00:51:29 | | 0 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback