Dagen

Idag var det träning med laget. Har inte fått något svar från Ponnypenny än men, men... För mig och Fly gick det inte bra! Hon var rätt jobbig när vi skulle fatta galopp från halt, bara ryckte upphuvudet och kastade sig iväg i slängtrav. Fast det mesta var ju såklart mitt fel...  :(
Jaja, sen gick det bättre men inte helt. :/
Min och Fly's outfit:
Färg: Blå/ljus färg
Inriktning: Dressyr
Jag:
Blå tröja
Blåa ridbyxor
(och dem vanliga stövlarna, hjälmen, dock inte väst idag)
Fly:
Blått dressyrschabrak med ljus kant
Ljusa lindor
Dressyr sadel
Svart träns med vitt foder
Delat pannband swarowski :)
Ridpasset:
Övn. 1:
Förvänd sluta på långsidorna, mjukar upp hästen och gör den lätt att flytta utan att behöva ta i tyglarna så mycket. Räcker med ett lätt tryck för att ställa lite inåt väggen.
Övn. 2:
Skänkelvikning med volt på mitten.
Sedan gjorde vi ju lite galoppövningar med att göra halt från galopp och fatta galopp från halt. Även lite tempoväxlingar.
---------------------------
Happyland fick gå i skritten tsm Fly efter ridpasset medan jag red Alfred. Han var superduktig och vi avslutade med några skutt. Det gick super!! :) Han fick mat och Fly och Happyland fick också gå in i stallet och äta.
Min och Alfreds outfit:
Färg: Röd/vit
Inriktning: Hopp
Jag:
Vitt linne
Röda JW ridbyxor
(och så vanliga stövlar, hjälm och väst)
Alfred:
Rött schabrak med vit kant
Vita benskydd
Rött träns(en aningen ljusare färg)
Hoppsadel
Banan:
S=start
M= mål
Endast streck= bommar
Streck med små streck vid sidorna= hinder
Blå= trav
Röd= galopp
Övningen: Först travade vi över lite bommar, ganska täta bommar som tvingade honom att lyfta på benen och dessutom ganska fort. Det gör också att han inte rusar över dem utan tar det lugnt och tänker eftre hur han ska göra. Det krävde några försök innan han fick det rätt men sedan gick det bra. Vi travade rakt fram efteråt och fattade galopp på mitten av kortsidan. Lugnt och fint. Sedan hoppade jag två vanliga rättuppståenden på diagonalerna, lätta och ger självförtroende, dock ökar hästarna gärna takten. Så man får hålla in lite. MEN, ett tips!, bromsa aldrig dem tre sista galoppsprången innan hindret. Alla problem ska vara lösta när man är så nära hindret. Dem sista galoppsprången ska man låta hästen se hindret och inte störa den så att den kan anpassa galoppsprången så att man kommer rätt.
Sedan kommer man på en lång anridning på studsen som står på långsidan. Där vill hästarna gärna dra iväg men sitt bara lugnt och vänta, sitt tillbaka lite men dra inte i tyglarna. Då kommer man bara fel.
---------------------------------
Sedan red jag Anastasia, det gick hur bra som helst!! :) Hon var pigg och glad men lyssnade på allt och gjorde som man ska! :) Hon blev galopperad utan longerlina bara för att det gick så bra och som svar fick jag typ två galoppsprång. Haha, sötnöt! Sedan fick även hon mat och alla hästar blev nattade.
Min och Anastasias outfit:
Färg: Svart/vit
Inriktning: Dressyr
Jag:
Samma vita linne :)
Svarta ridbyxor
Vita ridhandskar
(och vanliga stövlar, hjälm, väst)
Anastasia:
Vitt dressyrschabrak
Vita damasker med ludd
Sedan hade jag en dressyrsadel och ett vanligt aachenträns med strass pannband.
Dock ingen "bana" denna gången. Det är för ointressant.

2011-09-23 | 22:11:08 | | 2 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» ELLLIINN

jag har riktiga röda ridbyxor eller nu har jag rutiga gråa!!! men de röda ska jag ha sen! de är ganska snygga!! hälsar till Spontan som jag red i Onsdags på ridskolan! (arab-welsh)!!! <3

2011-09-25 // 16:58:58
» J

ELLLIINN: Nice

2011-09-25 // 18:48:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback