De senaste dagarna...

Hej! De senaste dagarna har Maybe betett sig minst sagt konstigt. Hon har blivit jättesur vid av och påsittning, i boxen och när man sadlar och grejar med henne i stallgången. Hon har börjat stanna när vi rider och värgar gå framåt och så vidare.. Jag har undrat vad det kan vara  och en jätteduktig massör, plus vän till mig, har kommit och masserat och kollat henne. hon märkte att hon var väldigt spänd i ländryggen och framme på bogbladen, vilket kan vara ett resultat av att hon musklat sig, sadeln börjar trycka så att hon spänner sig i ländryggen och får sadeln att glida framåt, och trycka på bogbladet... Ojojoj. I alla fall så har jag kontaktat hennes ägare, som sagt att hon står för alla kostnader med sadlar och sånt, om jag provar sadlar och sånt. Dock ville hon inte betala för en sadelprovare... :/ Jobbigt! I alla fall så har jag börjat med dressyrsadlar för hennes ägare vill passa på att ha både dressyr och hoppsadlar.
Så jag har varit vid en affär som säljer begagnade sadlar och fick lite tips när jag beskrev Maybes kroppsbyggnad och fick även med mig tre dressyrsadlar hem på prov, som jag ska kolla upp. Detta var altså i måndags så när jag kom hem provade jag alla sadlar i stallgången och promenerade med henne en bit. Hon var skitsur! :/
Jag tryckte och grejade och kom fram till att två av dessa sadlar såg bättre ut på henne än hennes förra och den tredje "provsadeln."
Så de två ska jag altså prova idag...
Jag började som igår med att lägga på dem utan schabrak ch se ifall de tryckte någonstans, hade möjlighet att flytta på sig o.s.v. och kom fram till att båda såg ungefär lika bra ut.
Jag tog med båda ner i manegen och provred henne med sadlarna (de hade schabrak på då) första sadeln gick hyfsat bra men efter galoppen stannade hon igen och blev sur. Jag försökte då med den andra, men kunde knappt trava utan att hon tvärstoppade och inte ville gå mer. När jag skulle sitta av sparkade hon i luften... :(
Jag provade den första igen och kom fram till att den första fungerade bäst, men att den gled fram efter galoppen och tryckte på bogbladen. Den andra sadeln gled fram direkt. Jag avslutade då och bestämde mig för att lämna tillbaka alla tre sadlar utan att titta mer på dem.
Här är sadlarna jag använde:
Den som jag inte red med:
Denna hade alldeles för små och avlånga bossor vilket gjorde den lite gungig på henne och det var inte bra.
Den dåliga sadeln jag provade:
Denna var bra, men framvalven var för stora, så att de tryckte på bogbladen.
Den bästa av de tre:

Denna var bäst, men den var ändå inte bra eftersom att den gled fram i galoppen...
Kram J

2012-04-10 | 19:21:53 | J's inlägg | 1 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» Olivia

Oj det lät inge bara! Men har du provat att ha en svanskappa? <3



Kram olivia

2012-04-11 // 09:33:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback