Pix här!

Hello!
Jo, nu ska ni få höra lite om Pixs vardag, och se lite ur hennes synvinkel:
 
Hej! Jag heter Holmens Little Pixie, men kallas kort och gott Pix, jag är ett d-ponny sto, som ägs av R. 
Jo, en normal dag nu när det är sommar brukar se ut så här. 
Vissa dagar går både jag och min hag kompis Lillan ute även på natten, men bara om det är bra väder, annars får vi stå inne i stallet. Men, om vi nu fått stå ute hela natten, så kommer R på morgonen, oftast runt 9 tiden, och fixar iordning våran mat, mockar (om det behövs) och fyller på vatten, både i boxarna och i hagen. 
Sedan brukar hon hämta in mig, jag är snäll, lyssnar t.o.m till mitt namn! Så, om jag står långt bort i hagen brukar jag komma när R roppar på mig. (fast vissa dagar känner jag inte för det, då får R jaga runt mig i hagen, det är jätte kul!)
Hon tar in mig i stallet, där hon ställer upp mig antingen i spolspiltan eller i stallgången. Hon bprstar av mig, och redar ut man och svans. Det är jätte skönt! Sedan brukar hon spay:a något konstigt på mig, det luktar lite citron och är ganska akllt, men det håller flugor och andra kryp borta, så det är väl bra! 
 
När hon sedan sadlat och tränsat mig, och kanske satt på mig benskydd eller lindor. 
Jag föredrar benskydd, för lindor tar så lång tid att sätta på, och då måste jag stå helt stilla, jätte länge! Och det är ju tråkigt.
Men, sedan brukar vi gå ut på stallplanen, oftast skrittar vi ut en stund innan vi börjar jobba, men bara om det är bra väder. 
När vi sedan kommer in i paddocken börjar vi jobba, först i skritten, sedan i traven. Det är jobbigt till en början, men R säger att jag nu har fått en bra kondition, och då orkar jag mer! 
När vi jobbat i skritt och trav en stund, så får jag galoppera, det är min favorit! Fast bara om jag får bestämma tempo, det värsta är när hon vill att jag ska galoppera långsamt, vad ska det vara bra för?! 
Hon säger att jag tappar bakbenen annars, fast det förstår inte jag..
 
När vi jobbat en stund i alla tre gångarter så börjar vi med dressyr övningarna, oftast vill R att jag ska gå med bakbenen lite innanför spåret,och ställa nacken innåt, men samtidigt gå med framdelen på spåret, hon säger att det kallat sluta, och så gör hon tvärtom, öppna kallar hon det. Det är extra jobbigt, fast endå helt OK. 
När vi jobbat med en massa knasiga saker en stund, så får jag sträcka på halsen och så går vi ut en sväng igen. 
 
När vi kommer tillbaka så sitter hon av, och leder in mig i stallet. 
Hon sadlar och tränsar av mig, tar av mig benskydd/lindor och så borstar hon av mig igen, innan jag får gå ut spray:ar hon sådan konstig sak på mig igen, flugspray säger hon att det kallas. 
 
Efter det får jag springa ut i hagen igen!
Ja, det var en glims av min vardag!
 
 
/Pix
 
 
 
 
 

2012-06-28 | 17:40:00 | R's inlägg | 1 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» Loppan

Vilket roligt inlägg! :D
Älskar texter ur hästars perspektiv :D

2012-06-28 // 20:42:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback