Bönan

Hej! Idag fick min lilla Erna hoppa. Hon var jätteduktig. Vi gjorde den övningen jag skulle ha gjort med Fly om inte hon blivit halt. Den var lite smått svår för Erna, men vi hoppade lågt och tog det så försiktigt, så tillslut gick det jättebra! :) Hon blev som vanligt helt genomsvettig.. Men hon var hur duktig som helst!
Såhär såg banan ut:
Jag började med att rida fram, och travade sedan över några upphöjda bommar på en volt :) Det var lite problematiskt till en början då Erna gärna ville tölta över. Det var för jobbigt att trava. Tillslut gick det i alla fall bra :)
Sedan kom jag fram i galopp och galopperade över 4 galoppbommar till ett hinder på 30cm. Erna krånglade även där eftersom att avståndet var lite fel för hennes korta galopp och hon småsnubblade över bommarna, saktade av till tölt och snubblade över hindret. Sjävklart rev hon också och jag fick sitta av ett antal gånger... (Jag hade självklart kortat bommarna efter första gången vi provade.)
Det gick också bättre efter en stund men jag fick vila lite emellan för hon blev så uppstressad av att göra fel att hon inte lyssnade alls på mig.. Stackarn, hon ville så gärna göra rätt. Efter vilopausen lugnade hon ner sig och såg sig för och då gick det som en dans! 
Därefter fattade jag galopp och hoppade en trekombination med två kryss och ett plank i mitten. Det brukar många otrutinerade hästar bli osäkra på eftersom att hindret upplevs smalare när det är ett kryss och därför brukar de ha lite problem att hålla koll på alla hindren i kombinationen. Detta fick också Erna mycket problem med och det blev några stopp, rivningar och helikopterhopp innan det gick bra. Jag gjorde det åt båda hållen men höjde inte mer än 30cm. 
Efter det hoppade jag en linje i galopp med två oxrar med galoppbommar framför. Detta för att få dem uppmärksamma och backa av på rätt sätt. Jag trodde att det skulle ge oss problem men Erna klarade det galant och jag vågade höja lite där. Avslutade på 70cm. 
Tillsist gjorde jag alla övningar en gång till innan jag hoppade en bana. 
1. Galopp på volten över de upphöjda bommarna.
2. Över trekombinationen. (30cm)
3. Över galoppbommar till hinder. (50cm)
4. Volten över upphöjda bommar igen. 
5. Oxer till oxer med galoppbom framför. (70cm)
Detta gick faktiskt riktigt bra, även om hon passade och töltade då och då i svängarna. Vi fick sakta av en gång och fatta ny galopp. Bortsett från det  var hon väldigt duktig och hoppade som en gudinna! :)
Dagens outfit:
Kram J

2012-11-10 | 16:44:00 | J's inlägg | 0 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback