Energi

Hej! Idag fick Erna vila medan jag la lite tid på Fly. Veterinären kom ut idag och tittade på henne. Innan dess hade hon stått med lindor på alla fyra ben och jag har spolat massa kallt vatten. Veterinären kollade och konstaterade värme men ingen svullnad längre. Det var ju ganska väntat eftersom jag har stått och spolat så länge för att svullnaden ska gå ner.. Jag fick trava lite fram och tillbaka och hon såg ingen hälta men sa att jag borde bara fortsätta skritta så lugnt det var möjligt på hårt och rakt spår. Ungefär en halvtimme, så vi är tillbaka på ruta ett igen :(
När veterinären hade åkt gick jag på en promenad och provade lite att "flytta med energi" som är något jag har sett på en blogg. Känner ni igen det? Vet ni vilken blogg jag pratar om?
Jag vet ju i alla fall att Erna är väldigt duktig på detta så jag tänkte prova på Fly med.
Det kändes verkligen helt magiskt när hon flyttade sig precis så jag ville bara jag sa åt henne med energin jag har runt mig. Nästan genom att tänka men att föra ut tankarna i kroppsrörelser. Alltså, om jag vill flytta henne i stallgången bara jag smackar och tar ett steg emot henne. Funkar det inte brukar jag höja handen lite också för att förstärka mitt kroppsspråk. Inte för att hota utan bara ungefär "sjasa" iväg fast mycket trevligare. Handen i midjehöjd ungefär. Det är verkligen svårt att förklara men ni kanske förstår?
Vi tränade under hela promenaden och även när jag borstade i stallgången.
Hur mycket "frihetsdressyr"/NH träning/energiträning eller vad ni vill kalla det gör ni? Jag gillar det i alla fall riktigt mycket och jag vill verkligen lära mig mer!

En skrittur i morgondiset häromdagen<3 ser ni frosten på marken?! :o <3
Puss


2012-11-22 | 22:21:11 | J's inlägg | 3 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» LuftLycka

Jag tränar det mycken mindre än jag vill och borde, men igentligen skulle man ju kunna rida hästen och göra frihetsrörelser samma dag om man inte vill gå miste om ett "träningspass" som jag kan vara lite ibland;-)

Kram <3

Svar: Du kan ju träna det på sätt och vis från hästryggen också. Jag har gjort det IRL och jag kunde få hästen att skritta, trava och göra halt utan att vare sig ta i tyglarna eller skänkla. Jag använde "energi", den man använder i frihetsdressyren. <3
Kram J
soreca.blogg.se

2012-11-23 // 07:17:43
» Alva

Brukar köra lite frihetsdressyr på morgonen, med min lilla skrutta Lisee. Min andra häst springer bara runt, fast vi är på god väg ;)
Kram Alva

Svar: Vad roligt! Då har ni ju verkligen något att jobba på! :)
Kram J
soreca.blogg.se

2012-11-25 // 17:56:58
» RG

Jag gör det någon gång ibland,ska försöka göra det minst en gång i veckan :)

Svar: Mysigt! :)
Kram J
soreca.blogg.se

2012-11-25 // 20:26:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback