Hoppeplopp

Hej! Idag red jag ut på Fly en ganska så kort tur och tänkte att det skulle vara lite skönt för henne. I början gick det bra vi skrittade en ganska så lång bit innan vi började trava. När jag väl började trava kändes det också helt okej i början, men så började hon smågaloppera, och saken är den, att så fort hon har börjat så slutar hon inte, det går inte att få ner henne i trav för hon galopperar så kort att det går lika snabbt som om jag hade skrittat! Jag saktade av till skritt och försökte igen, kom några meter innna det blev galopp igen, på tvären. Jag saktade av igen och fortsatte i skritt ett tag och skulle sedan galoppera på en raksträcka samt upp för en backe. Det var ju självklart inga problem och hon var pigg  och glad och försökte smygöka hela tiden, hon var inte pigg på att stanna sedan igen, men vi lyckades, och det var väl då, antar jag, som allt sket sig, för det gick inte att trava igen.
Jag skittade ett tag eftersom att det var nerförsbacke och när jag kom ner skulle jag trava endast en kort bit, men det gick ju inte, först var det bara denhär kortkorta galoppen som inte gick att få ner i  trav, men jag kortade och kortade och tänkte att någon gång måste hon ju sakta av, men då började hon studsa i stället. Jag höll uppe huvudet på henne och höll ju in henne, så hon kunde inte bocka (vilket har varit hennes "specialitet" ända sedan inridning) så istället blev det små luftsprång, småstegringar på tvären. Så kom vi till en mininerförsbacke som jag ville att hon skulle skritta nerför, men uppepå krönet stegrade/gjorde lufthopp igen och jag var "tvungen" att släppa ner henne. Haha, asså jag kunde inte låta bli att skratta för hon var så rolig, det märktes tydligt att hon inte bråkade, hon var bara sjukt pigg och glad! 
Jag kom i alla fall nerför backen och lyckades skritta på långa tyglar ett tag, väldigt skönt att kunna slappna av lite! När det bara var en ganska så kort bit kvar hem skulle jag trava henne lite smått och ta en liten galopp. Traven gick för en gångs skull bra och jag gjorde lite skänkelvikningar och sånt på ridvägen för att hålla henne sysselsatt. Så skulle jag fatta galopp, och hon hoppade högt upp i luften och slängde sig iväg. Jag fick fatt på henne igen och kortade upp galoppen, då ville hon bocka, men eftersom att jag höll upp hennes huvud blev det mer gigantiska lufthopp rätt upp i luften ett antal gånger.. Haha, jag kunde inte bli arg på henne. Hon var ju bara glad. Jag känner skillnad på när hon vill "bråka" eller har ont eller tycker att nåt är jobbigt och när hon tycker att det är kul eller att hon är pigg. Jag skrittade resten av vägen hem på lång tygel. hon gick med racerfart och vi skulle ha fått en 10 på skritten om hon skrittat så på dressyrtävlingarna... Suck! Piggelin! Minst 2decimeter övertramp och öronen stint fästa framåt!
Så kom vi hem och hon fick mat, själv tog jag en springtur och lite styrka/stretch efter.. Träningsvärk imon...
Ett annat tillfälle då Fly var lite cp. Den gången var det inte för att hon var glad som hon bockade, hon hade nåt knäpp... Haha. Vill ni ha mer bilder från detta tillfälle?
 
Kram J

2012-09-22 | 21:27:55 | Outfits | 0 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback